طب سنتی ایران

طب ایرانی ؛ طب الهی و حکمی است که براساس مبانی عقلی بنا شده است

رصد خانه دفتر طب سنتی فعلی (شاید هم فردا هم این دفتر نباشه وزارت بهداشت طب ایرانی می خواد چی کار)

/ بازدید : ۶۷۸

مروری بر صحبت های دکتر محمد خدادوست معاونت سابق طب سنتی وزارت بهداشت ج.ا.ا و برخی مطالب مهم در سیر ایجاد این معاونت سابق و دفتر فعلی !!



انتصاب اقای خدادوست به عنوان معاونت طب سنتی (فروردین 1392)

.........

طب سنتی به بسته پزشک خانواده اضافه می شود

اولین حمله ایشان به عطارها (اردیبهشت92- در تشریح برنامه معاونت مطبوع )

.......

در مصاحبه ایشان فرمودن

ورود آموزه های طب سنتی به کتب درسی دانش آموزان

.......

ایجاد معاونت طب سنتی ایرانی ـ اسلامی در وزارت بهداشت ابلاغ شد(خرداد92)

........

در مصاحبه ایشان فرمودن

دهکده‌های سلامت طب سنتی در کشور ساخته می‌شوند

............

در مصاحبه ایشان فرمودن

تدوین «دارونامه گیاهی» برای بیماری‌های شایع توسط وزارت بهداشت

تصویب و ایجاد معاونت طب سنتی در ساختار وزارت متبوع، تهیه و تصویب سند توسعه طب سنتی ایرانی اسلامی در هیأت دولت و رونمایی از آن توسط معاون اول رئیس جمهور در وزارت بهداشت بخش دیگری از اقدامات این وزارتخانه پس از تشکیل معاونت طب سنتی بوده است.

........

دانشگاه طب سنتی تاسیس می شود

با تصمیم نمایندگان ویژه رئیس جمهور در شورای عالی سیاستگذاری طب سنتی ایرانی - اسلامی و به استناد اصل یکصد و بیست و هفتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظف است با رعایت قوانین و مقررات برای ایجاد دانشگاه علوم طب سنتی ایرانی - اسلامی با نظام هیئت امنایی پس از تصویب شورای گسترش آموزش عالی در سال ۱۳۹۲ اقدام کند.

این مصوبه از سوی محمدرضا رحیمی؛ معاون اول رئیس جمهور برای اجرا ابلاغ شده است.

.......

دستورالعمل تعیین صلاحیت علمی خبرگان بدون مدرک دانشگاهی طب سنتی ایرانی -اسلامی ابلاغ شد.

با تصمیم نمایندگان ویژه رئیس جمهور در شورای عالی سیاستگذاری طب سنتی ایرانی -اسلامی و به استناد اصل یکصد و بیست و هفتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، دستورالعمل تعیین صلاحیت علمی خبرگان بدون مدرک دانشگاهی طب سنتی ایرانی -اسلامی تعیین شد.

این مصوبه از سوی محمدرضا رحیمی؛ در تاریخ 1392/5/7 برای اجرا ابلاغ شده است.

..........

مسئول کارگروه ادغام طب سنتی ایرانی - اسلامی منصوب شد.

دکتر محمود خدادوست معاون طب سنتی وزارت بهداشت، با صدور حکمی دکتر مریم ایرانزاد را به سمت مسئول کارگروه ادغام طب سنتی ایرانی - اسلامی در نظام بهداشتی منصوب کرد.

........

تعیین لیست تعرفه‌های خدمات طب سنتی

دکتر محمود خدادوست با اشاره به ارائه برنامه‌های 100 روزه در زمینه طب سنتی به دولت تدبیر و امید اظهار داشت: در زمان انتقال دولت دهم به یازدهم تعرفه‌های خدمات طب سنتی مشخص و به دولت ارائه شد و منتظر ابلاغ این تعرفه‌ها هستیم.

........

دکتر محمود خدادوست در گفت‌وگو با (ایسنا)، پیام اصلی طب سنتی را حفظ سلامتی و اصلاح سبک زندگی خواند و با تاکید بر لزوم استفاده از ظرفیت‌های تایید شده طب سنتی.

......

معاون وزیر بهداشت: درمان همه بیماری ها با طب سنتی، کذب محض است

پیام اصلی طب سنتی، حفظ تندرستی براساس اصول شش گانه این طب (آب و هوا، خوردنی ها و آشامیدنی ها، خواب و بیداری، حرکت و سکون، استفراغ و خواسته های نفسانی) است

........

محمود خدادوست،  از وارد شدن مباحث مربوط به آموزه‌های طب سنتی به کتاب‌های درسی دانش‌آموزان خبر داد(مهر1392)

.........

محمود خدادوست، با تأکید بر ضرورت بسترسازی برای فعالیت طب سنتی اسلامی، گفت: طب سنتی اسلامی مبتنی بر پیشگیری و 80 درصد موارد آن به اصلاح سبک زندگی باز می‌گردد و برای تأمین پرستار طب سنتی از طریق برگزاری دوره‌های آموزشی کوتاه مدت ویژه‌ پرستاران تلاش می‌کنیم.(مهر1392)

............

محمود خدادوست گفت و گو با خبرنگار شبستان گفت:اگر کسی ادعایی راجع به طب سنتی دارد باید براساس منابع طب سنتی باشد درحال که صد سال است در کشور ما کارهای طب سنتی تعطیل بود، امروز صحبت ها در این حوزه براساس منابع ماقبل از صد سال است.وی افزود:در طب سنتی 20 درصد بحث درمان مطرح است ضمن اینکه در آن 20 درصد حکمای ما می گویند قدم اول درمان هم باز توصیه های پیشگیری و سلامت در اولویت است یعنی مردم همان شش اصل ضروری را باید بدانند رعایت کنند تا درمان شوند در قدم بعدی درمان است.

(مهر1392)

...........

در مصاحبه ایشان فرمودن

لطمه سنگین عطاری ها به طب سنتی

ما با رشد قارچ گونه عطاری ها مواجهه هستیم که موجب شده که فعالیت این مراکز بدون نظارت ساماندهی شده ،علاوه بر آسیب به فرد به طب سنتی ما هم ضرر میزند افزود:طبق تحقیقی که ما انجام دادیم، در کنار این اطلاعات کم ، افرادی که عطاری ها را اداره میکنند، داروهای گیاهی و موادی که از خارج وارد می کنند به دلیل ماندگاری زیاد، ماده موثره آنها به حداقل میرسد و حتی آلوده به برخی قارچ ها هستند که مصرف آن مضر است.(مهر1392)

...........

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی نامه‌ای پیرامون مصوبه دولت قبل درباره طب سنتی به حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان نوشت.«در حالی که در خردادماه سال جاری با تصمیم نمایندگان ویژه رئیس‌جمهور در کارگروه احیاء و توسعه نظام طب سنتی و ابلاغ محمدرضا رحیمی، معاونت طب سنتی ایرانی - اسلامی در وزارت بهداشت ایجاد شد، بر اساس نامه چندی پیش علی لاریجانی رئیس مجلس به حجت‌الاسلام روحانی، تشکیل این معاونت مستلزم وجود قانون و تصویب مجلس و مصوبه دولت در این خصوص مغایر با نظرات تفسیری شورای نگهبان اعلام شد.لاریجانی در این نامه خواستار اصلاح این مصوبه یا لغو آن شده است ( آبان1392).

...........

پزشکان طب سنتی هنوز ساماندهی نشدند

محمود خدادوست میهمان سومین همایش ملی گیاهان دارویی ایران در دانشگاه آزاد اسلامی واحد آیت‌الله آملی بود.در حاشیه این همایش از وی درباره ساماندهی عطاری‌ها و مراکز حجامت و پزشکان طب سنتی در کشور پرسیدیم.

6 تا 7 هزار عطاری در کشور داریم که رشد قارچ‌گونه آنها از سال 86 به بعد ایجاد شد، این عطاری‌ها از زمانی که طب سنتی به صورت یک رشته تخصصی تصویب شد ایجاد شدند و به همان نسبت هم عطاری‌ها بیشتر شدند.

.........

دکترˈ محمود خدادوستˈ روز دوشنبه در نشست خبری بررسی مصرف داروهای گیاهی ترک اعتیاد در عطاری های شهر تهران گفت: بسیار شاهدیم که داروهایی تحت عنوان داروی چاقی، لاغری، دیابت و اخیراً داروی ام اس با عنوان داروی ترکیبی و بی نام و نشان در عطاری ها توزیع می شود که به معضلی تبدیل شده است

در اواخر دولت دهم، وزارت بهداشت مصوبه ای را از دولت گرفت که طی آن توزیع داروهای ترکیبی به هر عنوان در عطاری ها ممنوع است.

فروش و توزیع هر نوع دارو حتی داروی گیاهی در عطاری ها ممنوع است و صرفاً باید مفردات (گیاه دارویی) در عطاری ها توزیع شود.

........

شیادانی به نام عطار

به گفته دکتر مجید ابهری، انسان در زمان گرفتاری و بیماری خود را به هر در و دیوار می‌زند تا درمان پیدا کند. گرانی و تحریم داروها، دسترس نبودن برخی پزشکان، مشکلات رفت و آمد کار را به جایی رسانده که در هزاره سوم و عصر اینترنت جامعه ما دوباره به زمان ابن‌سینا و زکریای رازی برگشته است.

اما براساس آمارگیری شخصی 95 درصد از عطاران غرب تهران تحصیلات و تجربه تخصصی نداشته و براساس اندک دانش محدود مردم را درمان می‌کنند. از ریزش مو تا فلج و مشکلات دیگر مورد ادعای شفابخشی این اشخاص است. در داروی ترک اعتیاد آنها تریاک و مشتقات آن وجود دارد که بعد از مدتی، فرد به داروهای یاد شده معتاد می‌گردد. از طرف دیگر در لباس فروش دارو و گیاهان دارویی، گیاهانی مانند کانابیس، حشیش، ناس، چرس و... فروخته می‌شود و هیچ کس نیست که به این شیادان بگوید روغن مار از کجا به دست آنها رسیده که اگر تمام مارهای کره زمین را بجوشانند باز این همه روغن تولید نمی‌شود


........

توسعه طب سنتی نیاز به آموزش پزشکان و متخصصان دارد

عاون طب سنتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور گفت: اصلاح سبک زندگی به روش رعایت اصول و حفظ تندرستی و پیشگیری از بیماریها، 80 درصد فلسفه طب سنتی است و نباید طب سنتی در بین مردم تنها به صورت درمان معرفی شود(آذر1392).

................

دکتر محمود خدا دوست،در گفتگو با خبرنگارباشگاه خبرنگاران گفت: برنامه افق ۱۴۰۴ طب سنتی ایران بر اساس سند راهبردی گیاهان دارویی و طب سنتی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی، نقشه جامع علمی کشور در حال تدوین است(دی1392).

.........

دانشگاه طب سنتی در مرحله تدوین اساسنامه

معاون طب سنتی وزارت بهداشت گفت: در حال حاضر وزارت بهداشت در مرحله تدوین اساسنامه دانشگاه طب سنتی است که پس از تدوین اساسنامه و مشخص شدن هیات موسس و جزئیات آن به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه می شود. دکتر محمود خدادوست در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: کلیت دانشگاه طب سنتی موافقت اصولی خود را دریافت کرده است اما در همان مصوبه تاکید شده است که اساسنامه آن باید مورد تصویب قرار گیرد. وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر وزارت بهداشت در مرحله تدوین اساسنامه دانشگاه طب سنتی است که پس از تدوین اساسنامه و مشخص شدن هیات موسس و جزئیات آن به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه می شود.خدادوست گفت: علوم طب سنتی به طور کلی در این دانشگاه در دسته بندی های مختلفی ارائه می شوند که پس از تایید اساسنامه به طور عمومی اعلام می شود. وی اظهار داشت: البته دانشگاه طب سنتی که مورد تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گرفته موجب نخواهد شد که دانشکده های طب سنتی دانشگاه های علوم پزشکی تجمیع شوند. معاون طب سنتی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: آموزش بازآموزی و آموزش مداوم طب سنتی برای گروه پزشکی طراحی شده است و به زودی اجرایی می شود.وی اضافه کرد: 66 نفر تخصص طب سنتی هم امسال از طریق پذیرش دکتری تخصصی پزشکی پذیرفته خواهند شد (دی1392).

...........

انتقاد رییس مرکز تحقیقات طب سوزنی از مانع تراشی های وزارت بهداشت

دکتر نادعلی اسماعیلی در نخستین همایش افتتاح موسسه تحقیقاتی طب سوزنی در مشهد با اشاره به اینکه طب سوزنی در درمان بیش از 130 بیماری مورد تایید قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: متاسفانه حدود 30 سال است که طب سوزنی در کشور مطرح است اما برای اجرای آن بسیار مانع تراشی می‌شود

وزارت بهداشت از سر اجبار طب سنتی را پذیرفته است

..........

ادامه دارد...


+ از انجایی که جمع اوری مطالب و خلاصه گزینی آنها کار اسانی نیست اگر ایرادی مشاهد کردید بنده را ببخشید و در جریان ایراد بگذارید 

+ تمامی این گفته ها در خبرها امده است با کمی جستحو می توانید به اصل خبر برسید


*این پست ادامه دارد*

نویسنده : ۲ لایک:)
کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
About Me
بسم الله الرحمان الرحیم
از خداوند شفای عاجل طلب می کنم
برای شفای تمام مریضان عالم
به دست طبیبان مسلمان شیعه
متخصص در طب ایرانی اسلامی
*الهی امین یا رب العلمین *


آرشیو مطالب
طراح قالب : عرفـــ ـــان قدرت گرفته از بلاگ بیان