طب سنتی ایران

طب ایرانی ؛ طب الهی و حکمی است که براساس مبانی عقلی بنا شده است

مزاج شناسی مادر زادی

/ بازدید : ۳۸۱

به نام خدا


هر گاه‌ که‌ مزاج‌ اصلی‌ یعنی‌ مادرزادی‌ به‌ خشکی‌ گراید، این‌ تن‌ اندر همه‌ سالهای‌ عمر به‌ جوانان‌ ماند واگراین‌ مزاج‌ به‌ سردی‌ گراید یا به‌ تری‌، اندر همه‌ سالها به‌ پیران‌ ماند.           و هر تنی‌ چون‌ در عمر بدان‌ سال‌ رسد که‌  مزاج‌ او اندران‌ سال‌ مانند مزاج‌ اصلی‌ باشد،                                                                                                                                        

حال‌ او بد شود و به‌ بیماری‌ گراید، از بهر آنکه‌ چون‌ دو مزاج‌ یک‌ گونه‌ بر یک‌ تن‌ گرد آید از اعتدال‌ بیرون‌ شود،                                          

 چنانکه‌ اگر مثلا مزاج‌ اصلی‌ گرم‌ و خشک‌ باشد چون‌ از حد کودکی‌ بیرون‌ آید و به‌ جوانی‌ رسد بدحال‌ شود،  از بهر آنکه‌ مزاج‌ روزگار جوانی‌ هم‌ گرم‌ و خشک‌ باشد.                     و هر گاه‌ که‌ دو مزاج‌ گرم‌ و خشک‌ به‌ یکبار بر تنی‌ پدید آید آن‌ تن‌ از اعتدال‌ سخت‌ دور شود. و هر تنی‌ که‌ در عمر بدان‌ سال‌ رسد، که‌ مخالف‌ مزاج‌ اصلی‌ او باشد در آن‌ سال‌ نیک‌ حال‌تر باشد. چنانکه‌ اگر مثلا مزاج‌ اصلی‌ سرد و تر باشد، چون‌ به‌ جوانی‌ رسد معتدل‌ شود، از بهر آنکه‌ مزاج‌ سالهای‌ جوانی‌ گرم‌ و خشک‌ باشد، که‌ ضد سردی‌ و تری‌ است‌. و اگر مثلا مزاج‌ اصلی‌ گرم‌ و تر باشد اندر سالهای‌ کهلی‌ نیک‌ حال‌تر باشد از بهر آنرا که‌ مزاج‌ سالهای‌ کهلی‌ به‌ قیاس‌ با مزاج‌ سالهای‌ جوانی‌ سرد و خشک‌ باشد و بدین‌ سبب‌ معتدل‌ گردد.                                                                                                                                                                                                          برگرفته شده از کتاب شریف ذخیره خوارزمشاهی ؛ حکیم سید اسماعیل جرجانی (ره)                                                                   

نویسنده : ۰ نظر ۱ لایک:) |

پاییزانه

/ بازدید : ۲۵۴

به نام خدا


پائیز



پاییز بهار دوم است که هر برگش یک گل می باشد


پائیز


پاییز زیبا و عروس فصل هاست
برگ ریزان درخت و خواب ناز غنچه هاست
خش خش برگ و نسیم باد را بی انتهاست
هرچه خواهی آرزو کن
فصل فصل قصه هاست


پائیز



پائیز ، پادشاه فصل ها

نویسنده : ۱ نظر ۱ لایک:) |

معجزه ای به نام ریوند

/ بازدید : ۳۷۵

به نام خدا


به فارسی ریوند نامند و آن بیخ ریباس است و بهترین او چینی است که سرخ مایل به زردی ثقیل الرّایحه باشد و بعد از آن قسم ترکی زعفرانی رنگ کم بو و بعد از آن خراسانی و زبونترین او زنجی سیاه برّاق صلب است و ریوند دواب خشبی کثیف می­باشد و بیخ ریباس آنچه قریب به ظاهر زمین است باریک و سیاه و غیر متشابه به ریوند است و چون بقدر دو سه زرع حفر نمایند ریوند ظاهر می­شود و مرکّب القوی می­باشد.

در اوّل دوم گرم و خشک و مسهل به عصر اخلاط غلیظه و رقیقه و خام و با قوّة قابضه و مقوّی قوّة جاذبة ‌جگر و پادزهر سموم بارده و مجفّف و محلّل و ملطّف و جالی و مدرّ بول و حیض و منضّج و مقطّع و مفتّح سدّة‌ جگر و سپرز و امعاء و مبرّد بالعرض به سبب شدّت تحلیل و جهت تنقیة امعاء و تحلیل نفخ او و انواع استسقاء و تخمه و مغص و ورم بارد احشاء و یرقان سددی و رفع اسهالی که از سدّة ماساریقا باشد و با گل سرخ و قوابض جهت اسهال دموی و بالخاصیه رافع تبها و حرارت غریبه است و جهت درد گرده (سنگ کلیه) و مثانه و رحم و خفقان و قرحة امعاء و نواصیر و بواسیر و تب ربع نافع و با جاوشیر و مطبوخ زبیب و بسفایج جهت قولنج سفلی و بلغمی و با آب پرسیاوشان جهت سنگ مثانه و با آب لسان الحمل جهت قطع نزف­الدّم و با هلیلة کابلی و غاریقون و صبر جهت تنقیة دماغ و انواع صداع بارده و صفراوی و شقیقه و فالج و دوار و کزاز و جنون و نزلات و با شراب ریحانی جهت فسخ عضل و عصب و سستی او و با طبیخ اسارون و قنطوریون جهت عرق­النّساء و تبهای بلغمی و ضعف مفاصل و درد او و با زرشک و صندل جهت ورم حارّ مزمن اعضای باطنی و مقوّی او و با انیسون جهت فواق و آروغ ترش و تمدّد تهیگاه و فتق و در دهن داشتن و آب او را فرو بردن جهت نفث­الدّم و سدّه و ورم سینه و ربو و بهر و طلای او جهت ضربه و سقطه و ضمادش با سرکه جهت کلف و قوبا و آثار ضربه  و با لعابها جهت ورم حارّة‌ مزمن و با قوابض جهت استحکام استخوان مخلوع و طلای او بین الکتفین جهت رفع خوف قلبی نافع و مضرّ سفل و مصلحش صمغ و گویند مضرّ مزاج اطفال و ضعفاست و شربتش تا دو درهم و بدلش در امراض معده و جگر یک وزن و نیم از گل سرخ و خمس او سنبل است و عصارة او که آب ریوند را جوشانیده باشند تا غلیظ شده باشد در عرض یک سال قویتر از اوست و ربّ ریوند که در دستورات مذکور است بهتر از عصارة ‌اوست.


برگرفته شده از تحفه حکیم مومن (تحفه المومنین) نوشته حکیم محمد مومن تنکابنی (ره)

......

پ. ن : ریوند یا راوند یکی از آبدست طبیب می باشد و گیاهی بسیار معجزه گر و بسیار پرکاربرد و موثر است که بسیار مورد علاقه من هستش

در چاقی های بلغمی بسیار استفاده بردم و خانمی را با دادن ریوند با توجه به شرایط مزاجی و اخلاطی در یک ماه سه سایز و چهار کیلو بدون ورزش و ر‍ژیم غذایی  کاهش وزن داد.

نویسنده : ۱ نظر ۰ لایک:) |

مزاج شناسی سال های زندگی انسان

/ بازدید : ۲۸۹

به نام خدا

مزاج شناسی سال های زندگی انسان

عمر مردم‌ بر چهار بخش‌ است‌:

یک‌ بخش‌ روزگار پروردن‌ و بالیدن‌ و فزودن‌ است‌، و این‌ تا کما بیش‌ پانزده‌ سال‌ و شانزده‌ سال‌ باشد.                       

و دوم‌ روزگار رسیدگی‌ و تازگی‌ است‌ و این‌ را مدت‌ سی‌سال‌ باشد، و درین‌ مدت‌ فزودن‌ و بالیدن‌ تمام‌ شود،

پس‌ از آن‌ روزگاری‌ اندک‌ است‌ که‌ بر آن‌ تمام‌ شدگی‌ بماند و این‌ تا مدت‌

سی‌و پنج‌ سال‌ باشد و بعضی‌ را تا چهل‌ سال‌، و تا این‌ روزگار هنوز روزگار جوانی‌ باشد.

و سوم‌ روزگار کهلی‌ است‌ و کهل‌ را به‌ پارسی‌ دو موی‌ خوانند، و درین‌ روزگار بهره‌ای‌ از قوت‌ جوانی‌ با وی‌ باشد، و این‌ تا مدت‌ شصت‌ سال‌ باشد.

پس‌ از آن‌ روزگار پیری‌ باشد و اندرین‌ روزگار سستی‌ قوتها پدید می‌آید تا آخر عمری‌ که‌ ایزد تعالی‌ تقدیر کرده‌ باشد. و فضیلت‌ عمر پیری‌ آن‌ است‌ که‌ بعضی‌ مردمان‌ باشند که‌ مدت‌ عمر پیری‌ ایشان‌ به‌ تمامی‌ به‌ شصت‌ سال‌ رسد و با عمر کودکی‌ و جوانی‌ و کهلی‌ برابر آید و جمله‌ عمر ایشان‌ به‌ صدوبیست‌ سال‌ رسد باذن‌الله‌ عز و جل‌.


برگرفته شده از کتاب شریف ذخیره خوارزمشاهی نوشته حکیم سید اسماعیل جرجانی (ره)

نویسنده : ۲ نظر ۱ لایک:) |

تقسیم بندی طب در طب ایرانی

/ بازدید : ۳۰۱

به نام خدا


تقسیم بندی طب

 

طب نظری: طبی است که چگونگی عملکرد و تغییرات بدن انسان و عوامل مؤثر برآن را که منجر به سلامتی یا بیماری می شوند.


طب عملیشامل روش هایی است که برای حفظ سلامتی (علم حفظ الصحه) یا بازگرداندن سلامتی(علم العلاج) به کار می روند.

علم معالجات خود شامل 3 بخش است: یک تدبیر با غذا، دو دارو و سه اعمال یداوی مانند جراحی، دلک، حجامت ، فصد و غیره.


طب نظری شامل 3 بخش است : امور طبیعیه - اسباب و علل -  دلایل و علایم

امور طبیعیه عبارت است از بررسی اموری که هستی ، قوام و حفظ کمالات جسمی و بدن انسان بر آنها مبتنی است.

اسباب و علل علت ایجاد تغییرات در بدن انسان، علت بروز بیماری و همچنین چگونگی حفظ سلامتی را بیان می کند.  

دلایل و علایم به بررسی علایم و نشانه های مراجعه کننده می پردازد و طبیب را در مورد سلامت یا بیماری و علت بروز بیماری راهنمایی می کند: مانند نشانه های مزاجی (مزاج شناسی) و غلبه اخلاط، نبض شناسی ،براز  و ادرار شناسی



نویسنده : ۲ نظر ۱ لایک:) |

طریقه ساخت اکسیر جوانی و سلامتی

/ بازدید : ۴۳۵

                                    به نام خدا


(1) نام دیگر سیستم مدبر بدن ؛ حرارت غریزی هستش که با خاموش شدن حرارت غریزی مرگ طبیعی انسان را موجب می شود

هر چقدر که تلاش بشود این حرارت افزایش و پایدار بماند موجب افزایش طول عمر و صحت انسان می شود و اکسیر جوانی به چیزی اطلاق می شود که موجب افزایش حار غریزی  (حرارت غریزی) می شود مثل فرنی ذکر شده.

فرنی ذکر شده یک اکسیر جوانی است به راحتی ان را ازدست ندهید . (از مجربات من)

......

                فرنی سرما خوردگی و تقویت سیستم مدبره


آب سرد 2 لیوان
آرد 2 قاشق غذا خوری
روغن زیتون  1 قاشق غذاخوری

شکرسرخ 5 قاشق غذاخوری
گلاب 5 قاشق غذاخوری


مواد را روی کمی حرارت قرار داده تا به قوام بیاید.

هر نیم ساعت یک پیاله کوچک  برای سرما خوردگی و جهت اکسیر جوانی  هرروز دو بار صبح و عصر با فاصله چند ساعته بعد از غذا میل کنید.       

                
و برای تقویت سیستم مدبره بدن (1) برای جلوگیری از سرما خوردگی هر روز یک پیاله میل کنید



نویسنده : ۱ نظر ۱ لایک:) |

مضرات و منافع خوردن میوه

/ بازدید : ۴۳۳

به نام خدا


اکثر جایها که میوه بسیار بود بیمارى بسیار بود اما اگر کسى بیک میوه یا دو میوه عادت کند و بر سبیل ریاضت خورد یمکن که مدد صحت گردد مثل انگور که در بعضى ممالک سال بسال مى‏ماند و خربزه و انار بتخصیص خربزه خوب که نفع بسیار دارد و خواص نیکوش بسى‏ست امّا هر میوه که هر سال نگاه نتوان داشتن عادت را نشاید.


برگرفته شده از کتاب خلاصه تجارب حکیم میر بهاء الدله رازی

نویسنده : ۰ نظر ۱ لایک:) |

مضرات و منافع غذاهای چرب

/ بازدید : ۳۷۶

به نام خدا


ضرر الأغذیة الدسمة
الاغذیة الدسمة تضعف المعدة، و لا سیما فمها. و تسد المنافذ، و تمنع الغذاء عن النفوذ، و لکنها تغذوا کثیرا.

غذاهاى چرب معده را ضعیف مى‏کند و رگ‏ها را مى‏بندد و نمى‏گذارد که غذا بگذرد. و لیکن غذائیت او بسیار است.
اگر معده به قوت باشد و اگر مزاج مایل به خشکى است، غذاى چرب بسیار نافع است،
به شرط آنکه حرارت نیز غالب نباشد که صفرا پیدا شود و مضرتش بیش شود.

کتاب دفع المضار الکلیة عن الابدان الانسانیة نوشته شیخ الحکما و اطبا شیخ رئیس‏ علیه رحمه


نویسنده : ۰ نظر ۱ لایک:) |
About Me
بسم الله الرحمان الرحیم
از خداوند شفای عاجل طلب می کنم
برای شفای تمام مریضان عالم
به دست طبیبان مسلمان شیعه
متخصص در طب ایرانی اسلامی
*الهی امین یا رب العلمین *


آرشیو مطالب
طراح قالب : عرفـــ ـــان قدرت گرفته از بلاگ بیان