طب الهی

طب ایرانی ؛ طب الهی و حکمی است

غذای برای جلو گیری از پیری زود رس

/ بازدید : ۸۸

به نام خدا

  آش هریسه

دارای طبیعت گرم و تر است

اثر گذاری : باعث جلوگیری از «پیری زودرس» می‌شود

و درمان خوبی برای رفع یبوست است.


آش هریسه، یکی  از آشهای سنتی ایرانی است که خواص متعددی در منابع طب سنتی برای آن ذکر شده از جمله این آش دارای طبیعت گرم و تر است و باعث جلوگیری از پیری زودرس می‌شود و درمان خوبی برای رفع یبوست است همچنین غذایی مقوی و انرژی‌زا نیز محسوب می‌شود.


برای تهیه آش هریسه به یک کیلوگرم گندم، یک لیوان نخود، مقدار لازم نمک طعام (نمک طبیعی تصفیه‌نشده و فاقد ید)، یک عدد پیاز، 2 عدد قلم گوسفندی یا پاچه نیاز داریم.

اما نحوه پخت این آش سودمند و مقوی به این صورت است که ابتدا یک کیلوگرم گندم را با یک لیوان نخود از شب قبل خیس کنید و بعد موقع بار گذاشتن، آب آن را خالی کنید و آب تازه اضافه کنید و بعد آن را روی اجاق بگذارید.

در ادامه نمک طعام و پیاز تفت‌داده‌شده را هم اضافه کنید و اجازه بدهید که گندم خوب پخته و شکفته شود.

قلم گوسفندی یا پاچه را هم از قبل بگذارید خوب پخته شود و در انتها، استخوان آن را جدا کرده و ما‌بقی آن را داخل آش بریزید؛ این آش باید خوب جا بیفتد تا تقریباً حالتی مانند آش دندونی به خود بگیرد.


منبع خبرگزاری تسنیم


نویسنده : ۰ نظر ۱ لایک:) |

سکنجبین بادرنجبویه

/ بازدید : ۸۹

به نام خدا


سکنجبین بادرجبویه

مواد اولیه:

شکر به میزان لازم

بادرنجبویه خشک شده به میزان لازم
سرکه هم به مقدار لازم

 
طرز تهیه :

شکر به میزان لازم در قابلمه ریخته .

سرکه را از اطراف قابلمه کم کم اضافه میکنید تا شکر خیس شود

و سرکه را به خودش بگیرد.

روی حرارت ملایم قرار داده تا شکر آب شود 

سپس شکر آب شده و حالت خامی سرکه از بین رفته ؛ به میزان چهار انگشت روی مقدار قبلی آب اضافه میکنید و روی حرارت ملایم میگذارید و انقدر بموند تا کم کم قوام بگیرد.

در آخر متناسب با مقدار سکنجبین بادرنجبویه آسیاب شده  اضافه میکنید چند تا جوش  یزند و بعد خاموش میکنید

و بعد از خنک شدن میل میفرمایید.




نویسنده : ۰ نظر ۱ لایک:) |

معنی طب

/ بازدید : ۹۴

                                       به نام دانایی توانا                                    


                                             🌷🌷🌷
طبّ مندرج است در دو چیز: اوّل تنقیه، دویم تقویت؛ و این اختصاص به طبّ بدن ندارد، بلکه طبّ حقیقت در دو چیز است:
                                          
تولّا و تبرّا؛ و طبّ طریقت در دو چیز: تخلیه و تحلیه؛ طبّ شریعت در دو چیز:
ترک محرّمات و اتیان به واجبات؛ و چنان‏چه تبرّا بر تولّا مقدّم است، لا اله الا اللّه و تخلیه بر تحلیه مقدّم و ترک محرّمات بر اتیان واجبات مقدّم، تنقیه هم بر تقویت مقدم است؛ از این جهت علیل را تا تنقیه نکنى و خلط فاسد را دفع نکنى، تقویت ثمر ندارد و خوردن ادویه معطر و اغذیه مقوّیه با امتلا، اگر مزید علت نشو، مثمر هیچ ثمرى نیست؛ بلکه غالبا مزید علّت است.

 پس باید اوّلا در مقام تنقیه که پاکیزه نمودن محال اغذیه و موارد هضم باشد، از آنچه مانع است از اثقال اغذیه غیر منهضمه با اجتماع اخلاط فاسده؛ و واضح و روشن است که به واسطه تناول اغذیه و هضم آن به مراتب آن فضول و اثقال لا بدّ باقى مى‏ماند در محل هضم و به تدریج مجتمع مى‏شود و اجتماع آن فضول موجب حدوث امراض است؛ و گمان ندارم که این مطلب محتاج به شرح باشد.   



نویسنده : ۰ نظر ۱ لایک:) |
About Me
بسم الله الرحمان الرحیم
از خداوند شفای عاجل طلب می کنم
برای شفای تمام مریضان عالم
به دست طبیبان مسلمان شیعه
متخصص در طب ایرانی اسلامی
*الهی امین یا رب العلمین *


طراح قالب : عرفـــ ـــان قدرت گرفته از بلاگ بیان