طب سنتی ایران

طب ایرانی ؛ طب الهی و حکمی است که براساس مبانی عقلی بنا شده است

امتلا بدن در روایتی از حکیم جرجانی

/ بازدید : ۴۶۸

به نام خدا 

 

حکیم جرجانی در باب امتلا بدن داستانی از یکی از همسایگان نقل میکند 


من اندر خوارزم خواجه‏اى دیدم که همسایه من بود و با مداد روز آدینه به نزدیک من اندر آمد و گفت به باغ بیرون خواهم رفت و فصل بهار بود ونبض بمن نمود،

دست بر نهادم و گفتم فصد کن و استفراغى بکن پس بیرون شو.

گفت امروز آدینه است، پس از نماز فصد کنم.

چون از مسجد جامع باز آمد منش گشتن پدید آمد، فقاع خواست و یک دم فقاع به چشید

و قى خون آغاز کرد و بسیار خون بر انداخت و اندر حال هلاک شد.


+ در کتاب فرهنگ معین ذیل فقاع امده است "شرابی که از جو یا مویز یا برنج گرفته شود"

+ امتلاء به معنی انباشتگی اخلاط در بدن است که باید کاهش داده شود

نویسنده : ۲ لایک:)
کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
About Me
بسم الله الرحمان الرحیم
از خداوند شفای عاجل طلب می کنم
برای شفای تمام مریضان عالم
به دست طبیبان مسلمان شیعه
متخصص در طب ایرانی اسلامی
*الهی امین یا رب العلمین *


آرشیو مطالب
طراح قالب : عرفـــ ـــان قدرت گرفته از بلاگ بیان